zondag 25 oktober 2009

25 okt 2009

Problemen op de Meijboom
25 oktober 2009

Onderstaande punten gelden niet voor alle personeelsleden, maar voor de groep die het voor de rest verziekt. In de tweede plaats is er grote kritiek op de leiding van de Osiragroep die het zover heeft laten komen, en vooral: die te weinig en te traag aktie onderneemt.

- Het meest belangrijke punt waaronder waarschijnlijk alle onderstaande punten in samen te vatten zijn: er is bij de verzorgers een totale desinteresse in de clienten. Clienten worden niet serieus genomen, als achterlijk behandeld, geen respect, enz enz enz.
- Vele zorgveleners zijn te dom om dit werk te doen. Ze weten niet waar ze mee bezig zijn, maken fouten, vergeten dingen, denken niet na over de gevolgen van handelingen.
- De zorgveleners denken dat zij de baas zijn. Er heerst heel erg duidelijk een houding alsof de Osiragroep in de Meijboom de baas is en de clienten bj de Osiragroep te gast zijn. Dit is echter precies omgekeerd aan de realiteit. De clienten zijn de baas en de osiragroep wordt ingehuurd om zorg te verlenen. De Osirageroep is te gast in het huis van de clienten.
- De leiding in de Meijboom is ruim onvoldoende. Er is veel te weinig coaching en het geven van leiding aan de zorgveleners. Hierdoor lopen onnodig veel zaken uit de hand, problemen worden niet opgelost, onacceptabele fouten worden niet gecorigeerd.
- De Osiragroep is te log en te traag met het reageren en olossen van problemen en klachten. Er wordt voortdurend doorgeschoven naar andere mensen, niemand durft verantwoordelijkheid te nemen, veranderingen zijn bijna onmogelijk en alles wordt vooral besproken en er wordt veel te veel vergaderd in plaats van aktie ondernomen om zaken te verbeteren.

Enkele concrete problemen
- Er is sprake van drie groepen clienten op de Meijboom: de intramurale bewoners van 0 hoog, de rest van de bewoners en de externe clienten. Externe clienten hebben beste positie, namenlijk: de grootste huizen, de laagste huur, werkende huistelefoons, zorg van Meijboom personeel, plus alle gemakken van de gezamelijke ruimten van de Meijboom, waaronder bv eten. Tweede is de groep van 0 hoog. Die krijgen de meeste zorg omdat ze bijna niets zelf kunnen. Maar de overige clienten is nooit vertelt dat zij andere zorg zouden krijgen dan op 0 hoog, en wij zijn dus zeer gefrustreerd dat er bewoners zijn die alles krijgen en bewoners die regelmatig geheel vergeten worden (bijvoorbeeld).
- Het eten op de Meijboom is zeer slecht. Drie elementen: a) de broodmaaltijden worden nog steeds niet “normaal” aangeboden (we zijn hier mee bezig, maar alles gaat traag bij Osira), er is te weinig drinken, er is geen overleg met clienten wat ze willen. b) de avond maaltijden zijn ongezond en slecht. Ze komen uit een bejaardenhuis, er is veel te weinig variatie (altijd aardappelen), er worden fouten gemaakt, te weinig gezonde vitaminen (nooit sla bv), enz. c) de “gastvrouwen” in de gezamelijke keukens zijn zéér deprimerend voor de clienten. Ze zijn altijd chagerijnig, begrijpen je niet, doen zo min mogelijk, enz enz.
- Er wordt respectloos met de kleding van clienten omgegaan. Privé wasmiddel wordt gebruikt voor andermans was, kleding wordt door elkaar gehaald en eindigt op andermans kamers, schone kleding wordt in kasten gepropt zonder nadeken, en waag het niet er iets over te zeggen.

Al deze punten (en nog veel meer) zijn al vele malen op diverse niveaus van de Osiragroep besproken, maar hebben nog steeds tot nauwelijks resultaat geleid. Een groter wordende groep bewoners is hierdoor zéér ontevreden over de Meijboom, ongelukkig en/of depressief. Eén bewoner is reeds vertrokken uit onvrede. Anderen zouden dat onmiddelijk doen als er een goed alternatief zou zijn. Ook de inspectie en de pers zijn al benaderd, want we zijn het meer dan zat.

Maarten Meulendijks

Geen opmerkingen:

Een reactie posten